019. סיפור טוב על שומרוני אחד

019. סיפור טוב על שומרוני אחד

פעם שאלתם את עצמכם מי זה השומרוני הזה? ולמה הוא כל כך טוב? על הכביש שבין ירושלים לים המלח יש שלט חום (המציין נקודת עניין) שמורה על כניסה לאתר שנקרא "השומרוני הטוב". תמיד הייתי סקרן לגבי זה. עכשיו יצא לי לגלות.

good-samaritan

לפניכם משל:
אדם אחד ירד מירושלים ליריחו ונעצר על ידי שודדים. אלה הפשיטו, שדדו ועזבו אותו באמצע הדרך. האדם נמצא בין חיים למוות, שרוע על הרצפה. שני אנשים חולפים על פני האדם המסכן ולא טורחים לעזור לו. מגיע השלישי ומתמלא חמלה: מקים, מלביש וחובש את האיש הפצוע ולבסוף מרכיב אותו על בהמתו למלון דרכים קרוב. עובר האורח השלישי טיפל באותו אדם במלון הדרכים. למחרת, כשעובר האורח יצא לדרכו, שילם שני דינארים לבעל המלון והורה לו לטפל באדם הפצוע, הוסיף לומר שאם יווצר פער- ישלים אותו בפעם הבאה שיגיע למלון.

המשל הזה לקוח מהברית החדשה. ישו השתמש בו בכוונה להסביר את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך". אפשר להבין בבהירות איך ישו מתייחס לערך "ואהבת לרעך כמוך": יש לעזור לאדם נזקק גם אם אינך מכיר אותו.

בשבוע שעבר התארחתי אצל משפחה שמאמינה בישו ובברית החדשה. באחת השיחות הגענו בדיוק לנושא הזה, הרגשתי שכל המילים הטובות והאוטופיה היחסית לא מסתדרים בהלימה עם המציאות היומיומית שלנו. הייתי מוכרח לאתגר את השיחה: "הרי ברור שאוהב את רעיי כמוני (לפחות) אבל מי הם? האם יש תשובה ברורה למי הוא רעך?". תשובתם הייתה חיובית והם הביאו לי משל אחר. את המשל הזה פגשתי ימים ספורים לאחר מכן כשביקרתי באתר והבנתי שהוא מדייק את התשובה לשאלתי.

את עובר האורח הראשון המשיל ישו לכהן, את השני ללוי ואת השלישי לשומרוני. באותם ימים, השומרונים נחשבו לבני מעמד חברתי נמוך מאד באוכלוסיה, ואילו כהנים ולוויים נחשבו לאליטה.
את הדרשה מסכם ישו במשפט: "ועתה מי מן-השלשה היה בעיניך רע לנפל בידי השדדים: ויאמר העשה עמו את-החסד ויאמר אליו ישוע לך ועשה-כן גם-אתה.".
ישו מורה לתלמידיו לעשות כמו השומרוני עושה החסד.

למה סיום דבריו עונים על שאלתי? לפי הדרשה, עליך להטיב עם זולתך ללא הבדלים של מעמד חברתי- לכולם הייתה החובה לעזור לאותו פצוע, גם לכהן וללוי, העוברים הראשונים.
ואם כך, כולם הם רעיך.

האתר כיום יושב בתוך מלון דרכים עתיק מהמאה הראשונה לפנה"ס. שימש שלטונות רבים במרוצת השנים (על פי האמונה הנוצרית זהו המלון אליו השומרוני לקח את הפצוע). בתקופות מסויימות הייתה במרכזו כנסיה, בתקופות אחרות הכנסיה הוסבה למקום חניית הבהמות של המתארחים במלון.
החל מ2009 האתר משמש כמוזיאון פסיפסים של תרבויות שונות מיהודה ושומרון. יהדות, נצרות, אסלאם, שומרונים, ועוד. קיבלנו מכשיר האזנה בתחילת הסיור והיינו עצמאיים. המוטיבים אומנותיים ותרבותיים בתוך הדבר תפזורת האבנים המודבקות, זה דבר נפלא.

רישומים באהבת הארץ. שלום עליכם. השומרוני הטוב
שלום על ישראל. מבית הכנסת העתיק ביריחו.

דבר מעניין שמצאתי עבורכם.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=0zKvK1sZFY0&w=560&h=315]

תודה רבה שקראתם אין עליכם!
אשמח לשמוע את דעתכם דרך תגובה בסוף הפוסט. אם בא לכם לפרגן אתם/ן מוזמנים לעשות לייק וגם לשתף אותו בפלטפורמות השונות. אם נפתח לכם התיאבון לעוד תוכן איכותי תרדו עד לסוף הפוסט ושם מחכה לכם עוד חומר איכותי ומקורי במיוחד בשבילכם😎
נתראה בדרכים,רואי שגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים פופולרים

מה היא ספונטניות עבורך?

כל פעם שאני מסתכל על המילים האלו אני מתמלא בגעגועים לטיול הגדול שלי. הייתה לי חצי שנה שפשוט עשיתי מה שבא לי,

מים במדבר זה דבר מורכב

כמעט נתקענו בלי מים באמצע המדבר סתם, לא כזה דרמתי, אבל יש כאן סיפור עם מוסר השכל חשוב וכמה מחשבות על הובלת